na rok szkolny 2024/2025
Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej państwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania. Szkoła ukierunkowuje proces wychowawczy na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny.
Program wychowawczo-profilaktyczny wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania określają działalność edukacyjną szkoły. Dokumenty te tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej.
Wychowanie i profilaktyka wspierają ucznia w rozwoju, zapobiegają zachowaniom problemowym i kompensują niedostatki wychowania.
W szkole Podstawowej nr 95 działania te wplecione są w cały proces edukacyjny szkoły, poprzez codzienną, systematyczną pracę.
Profilaktyka prowadzona jest na trzech poziomach: uniwersalnym, selektywnym i wskazującym.
Nauczyciele, aby zbudować środowisko sprzyjające wychowaniu i profilaktyce prezentują następującą postawę:
- · dbają o dobry klimat w szkole,
- · stwarzają poczucie więzi i atmosferę zaufania,
- · szanują się wzajemnie i wspierają się w działaniach,
- · w pacy z uczniami stosują wzmocnienia pozytywne,
- · mają holistyczny obraz dziecka,
- · uczniów traktują podmiotowo.
Podstawa prawna w obszarze działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły:
- · Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej;
- · Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;
- · Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych;
- · Konwencja o Prawach Dziecka
- · Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2024 r., poz. 996).
- · Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Z 2023 poz.535)
- · Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 poz.560)
- · Karta Nauczyciela;
- · Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia itd.
Program wychowawczo-profilaktyczny opiera się na przyjętych założeniach teoretycznych i uwzględnia wyniki diagnozy oraz analizę zasobów szkoły. Jest zgodny z realizowaną w Szkole Podstawowej Nr 95 koncepcją pracy szkoły.
Został stworzony przez nauczycieli a następnie konsultowany i zaaprobowany przez rodziców. Zawiera działania, które w sposób systemowy będą angażować wszystkich uczniów, ich rodziców oraz całe środowisko szkolne.
CEL OGÓLNY PROGRAMU
Wszechstronny rozwój uczniów ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości w następujących sferach:
- · fizycznej,
- · emocjonalnej,
- · intelektualnej,
- · duchowej,
- · społecznej.
Działania zawarte w programie pozwolą zrealizować następującą wizję absolwenta.
Uczeń, kończący Szkołę Podstawową Nr 95 w Krakowie:
- · chce być człowiekiem mądrym i wykształconym,
- · uznaje uniwersalne wartości i kieruje się nimi,
- · szanuje tradycję szkolną, rodzinną i narodową,
- · szanuje Polskę, jej bohaterów, historię i symbole narodowe,
- · rozpoznaje i nazywa uczucia swoje i innych,
- · dostrzega i wykorzystuje swoje mocne strony,
- · przewiduje skutki swoich działań,
- · pokojowo rozwiązuje konflikty,
- · potrafi współpracować w zespole,
- · z łatwością komunikuje się z innymi,
- · angażuje się społecznie,
- · dba o własne zdrowie i środowisko,
- · potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę.
CEL |
ZADANIA |
KRYTERIA SUKCESU |
WYKONAWCA |
Uczniowie rozumieją siebie, kształtują poczucie własnej wartości. |
Wychowawcy poznają i wprowadzają nowoczesne programy profilaktyczne. Ukierunkowanie procesu edukacyjnego na sukces ucznia na miarę jego możliwości Prowadzone są zajęcia warsztatowe z uczniami Komunikaty przekazywane uczniom przez nauczycieli kształtują poczucie własnej wartości dziecka Indywidualizacja procesu nauczania |
Uczeń zna swoją wartość Uczeń ma poczucie tożsamości indywidualnej Uczeń ma poczucie godności własnej osoby Uczeń zna swoje prawa Uczeń potrafi odnaleźć się w pozytywnej grupie rówieśniczej |
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy, terapeuta pedagogiczny, PPP |
Uczniowie znają swoje mocne strony i potrafią je wykorzystać
|
Indywidualizacja procesu dydaktycznego Praca z uczniem zdolnym: koła zainteresowań, konsultacje Otoczenie opieką uczniów z dysfunkcjami, tak by każdy mógł odnieść sukces Stwarzanie możliwości osiągnięcia sukcesu: konkursy, uroczystości, dzień sportu Motywowanie do udziału w konkursach Działalność UKS Spotkania z ciekawymi ludźmi
|
Uczniowie rozwijają swoje uzdolnienia Uczniowie uczestniczą w dodatkowych zajęciach Uczniowie biorą udział w konkursach Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych są objęci systemem pomocy Uzyskiwane wyniki satysfakcjonują uczniów, rodziców i szkołę
|
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy , pozostali specjaliści |
Uczniowie znają wartość wiedzy i samodzielnie poszukują informacji |
Realizacja edukacji czytelniczej i medialnej Działalność biblioteki szkolnej Organizacja imprez w bibliotece szkolnej Praca w grupach Realizacja projektów edukacyjnych i psychoedukacyjnych Działania wspomagające łagodzenie edukacyjnych skutków związanych z doświadczeniem migracyjnym |
Uczniowie potrafią korzystać z warsztatu informacyjnego biblioteki Uczniowie przygotowują dodatkowe opracowania, Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania Uczniowie potrafią efektywnie wykorzystywać czas Uczniowie z doświadczeniem migracji są objęci dostosowaniami wymagań edukacyjnych oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną |
Wszyscy nauczyciele |
Uczeń potrafi rozwiązywać problemy, których dostarcza mu życie; radzi sobie z trudnościami, |
Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży Godziny wychowawcze prowadzone metodami warsztatowymi Rozmowy z wychowawcami Konsultacje ze specjalistami Prelekcje Programy prewencyjne Program łagodnej adaptacji dla klas I i IV Działania wspomagające łagodzenie psychofizycznych i społecznych skutków konfliktów zbrojnych |
Uczniowie doświadczający kryzysu psychicznego są objęci systemem opieki Uczeń wie do kogo zwrócić się z problemem Uczeń szuka możliwości rozwiązania problemu w oparciu o odpowiednią pomoc, zdobytą wiedzę i racjonalne myślenie Uczeń wie jak postępować w kryzysowych sytuacjach stresowych
|
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie uznają uniwersalne wartości i kierują się nimi |
Godziny wychowawcze Rozmowy z uczniami Edukacja kulturalna Edukacja czytelnicza Warsztaty i projekty psychoedukacyjne Wychowanie do życia w rodzinie |
Uczniowie odróżniają dobro od zła, prawdę od fałszu, prezentują postawę empatyczną, Uczniowie szanują innych Uczniowie poszukują mądrości i piękna Uczniowie potrafią podejmować właściwe decyzje Uczniowie rozumieją wychowawczą rolę rodziny i znają jej wartość
|
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie prezentują postawy patriotyczne i obywatelskie |
Imprezy okolicznościowe Poczet sztandarowy podczas ważnych uroczystości szkolnych Edukacja regionalna Prowadzenie kroniki klasowej i kroniki szkoły Dzień patrona – święto szkoły Wycieczki Edukacja kulturalna Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna Konkursy |
Uczniowie posiadają wiedzę z zakresu historii i kultury regionu i państwa Uczniowie rozumieją postawę ofiarności, solidarności, empatii Uczniowie prezentują postawę szacunku dla tradycji Uczniowie mają poczucie tożsamości narodowej, regionalnej i kulturowej
|
Wychowawcy, nauczyciele, |
Uczniowie potrafią być odpowiedzialni i samorządni |
Organizowanie imprez szkolnych Współpraca z Radą Rodziców Współpraca z sojusznikami szkoły Działalność SU i MSU Działalność samorządów klasowych Praca doradcy zawodowego Spotkania z policjantami i funkcjonariuszami Straży Miejskiej Działalność rzecznika praw uczniów |
Uczniowie potrafią planować, realizować i oceniać własne działania. Uczniowie potrafią dokonywać samodzielnych wyborów Uczniowie potrafią podejmować decyzje (w tym wyboru dalszego etapu kształcenia) Uczniowie znają zagadnienia prawne w zakresie stosownym do ich wieku |
Wychowawcy, nauczyciele, opiekun SU i MSU, doradca zawodowy |
Uczniowie angażują się społecznie |
Udział w akcjach charytatywnych Wolontariat Opieka nad zwierzętami Samopomoc koleżeńska |
Prezentowanie przez uczniów postaw altruistycznych Uczniowie są koleżeńscy, życzliwi i wrażliwi na potrzeby innych Uczniowie szanują godność innych osób Uczniowie potrafią pracować społecznie |
Wychowawcy, nauczyciele, |
Uczeń potrafi funkcjonować w grupie rówieśniczej, rozumie i respektuje zasady współżycia z innymi. |
Organizacja życia w klasie i szkole Opracowanie klasowych zasad dobrego współdziałania Tworzenie sytuacji wymagających od uczniów współpracy Treningi umiejętności społecznych Wycieczki szkolne, zielone szkoły Integracja zespołów klasowych |
Uczniowie chętnie przebywają i współpracują ze sobą Zgodnie wypełniają obowiązki i zadania Uczniowie potrafią budować relacje społeczne Uczniowie potrafią bronić się przed presją grupy Uczniowie potrafią współpracować ze sobą pomimo różnic kulturowych i społecznych |
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy |
Uczniowie potrafią pracować zespołowo |
Lekcje prowadzone metodami aktywnymi, współprowadzenie lekcji przez uczniów Praca w grupach, realizacja projektów Zajęcia integracyjne Udział w akcjach charytatywnych |
Uczniowie potrafią bronić własnego zdania i brać pod uwagę zdanie innych Uczniowie potrafią krytycznie i logicznie myśleć Uczniowie odnoszą się z szacunkiem do kolegów i prezentowanych przez nich poglądów Uczniowie potrafią dyskutować, argumentować, wnioskować
|
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy |
Uczniowie respektują zasady tolerancji i szacunku |
Warsztaty psychoedukacyjne Lekcje wychowawcze Monitorowanie codziennego współżycia uczniów różnych narodowości na terenie szkoły |
Uczniowie są otwarci wobec innych ludzi innej rasy, narodowości i o odmiennych poglądach. Uczniowie są świadomi, że ludzie różnią się od siebie, są wrażliwi na potrzeby innych, Uczniowie rozumieją, że różnorodność może wzbogacać, a nie dzielić Uczniowie nie boją się wyrażać własnych opinii |
Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci |
Uczniowie zachowują się kulturalnie, |
Tworzenie klasowych zasad zachowania i odnoszenie się do nich Konsekwentne przestrzeganie ustalonych zasad Warsztaty psychoedukacyjne Rozmowy indywidualne |
Uczniowie potrafią właściwie zachować się w każdej sytuacji Uczniowie pokojowo rozwiązują konflikty |
Wszyscy pracownicy |
Rodzice uczniów tworzą ze szkołą wspólny front oddziaływań wzmacniających osobowość dziecka. |
Akademia dla rodziców Rozmowy indywidualne Współdziałanie z ekspertami |
W szkole panuje atmosfera współpracy i zrozumienia. Rodzice efektywnie współpracują ze szkoła , w myśl zasady edukacja to relacja. Dbają o autorytet nauczyciela. |
Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, eksperci |
Uczeń dba o zdrowie fizyczne i psychiczne |
Lekcje przyrody i nauczania zintegrowanego Udział w programach promujących zdrowie Zajęcia warsztatowe Wycieczki, zielone szkoły Szeroka oferta zajęć sportowych Warsztaty psychoedukacyjne Zajęcia socjoterapeutyczne Rozmowy indywidualne |
Uczeń zachowuje się bezpiecznie dla zdrowia własnego i innych Uczeń potrafi radzić sobie z emocjami i stresem wynikającym z różnych sytuacji życiowych, Uczeń zachowuje nawyki higieniczne Uczeń ma wiedzę z zakresu prawidłowego odżywiania się Uczeń potrafi rozpoznać substancje szkodzące zdrowiu i zna negatywne skutki ich działania Uczeń zna korzyści płynące z aktywności fizycznej i wypoczynku Uczeń ma wiedzę w zakresie dbałości o własny dobrostan psychofizyczny |
Wszyscy pracownicy szkoły |
Uczeń potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę |
Lekcje wychowawcze Lekcje przyrody Rozmowy indywidualne Spotkania z Policją i Strażą Miejską Lekcje informatyki |
Uczeń potrafi zatroszczyć się o bezpieczeństwo własne i innych Uczeń potrafi rozpoznać sytuację zagrażającą zdrowiu lub życiu i wie, jak zachować się w jej obliczu Uczeń wie, że zjawiska przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej są naruszeniem dóbr i praw człowieka Uczeń potrafi powiedzieć „nie” w sytuacji zagrażającej zdrowiu i bezpieczeństwu Uczeń prezentuje postawę ograniczonego zaufania do osób nieznajomych Uczeń rozróżnia świat wirtualny od rzeczywistego i potrafi krytycznie analizować informacje Uczeń wie czym jest cyberprzemoc i jak na nią reagować |
Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci |
Metody i formy pracy:
- · gry i zabawy dydaktyczne
- · dyskusje na forum grupy
- · drama
- · dyskusje klasowe
- · burza mózgów
- · warsztaty
- · symulacje
- · wycieczki tematyczne, turystyczno-krajoznawcze
Formy pracy:
- · praca w zespołach zadaniowych
- · praca w grupach
- · praca indywidualna
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego mogą podlegać:
- · stopień realizacji zamierzonych celów wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja celu),
- · skutki podjętych przeprowadzonych działań wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja wyników),
- · przedmiot, sposób i termin przeprowadzenia zaplanowanych działań przez konkretne osoby w trakcie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły (ewaluacja procesu).
Źródłami informacji niezbędnych do ewaluacji działań wychowawczych i profilaktycznych będą:
- · osoby związane z działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi w szkole (nauczyciele, uczniowie, rodzice, szkolni specjaliści, pracownicy szkoły),
- · dokumentacja prowadzona standardowo w szkole jak i tworzona specjalnie na potrzeby działań wychowawczych i profilaktycznych,
- · zewnętrzni, niezależni obserwatorzy (specjaliści, reprezentanci lokalnych służb mundurowych, mieszkańcy mający kontakt z uczniami szkoły),
Rada pedagogiczna i dyrekcja szkoły będą podejmować decyzje dotyczące obszaru ewaluacji.
Metody i narzędzia ewaluacyjne:
- · obserwacja
- · wywiad
- · ankieta
- · rozmowy
- · analiza dokumentów
- · analiza przypadku
Na podstawie wyników ewaluacji formułowane będą zalecenia, wskazujące kierunki zmian, które należy wprowadzić do obowiązującego programu wychowawczo-profilaktycznego. Wprowadzone zmiany mogą dotyczyć każdego aspektu programu