Program wychowawczo - profilaktyczny

28.03.2023
10 minut czytania

na rok szkolny 2024/2025

Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej państwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania. Szkoła ukierunkowuje proces wychowawczy na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny.

Program wychowawczo-profilaktyczny wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania określają działalność edukacyjną szkoły. Dokumenty te tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej.

Wychowanie i profilaktyka wspierają ucznia w rozwoju, zapobiegają zachowaniom problemowym i kompensują niedostatki wychowania.
W szkole Podstawowej nr 95 działania te wplecione są w cały proces edukacyjny szkoły, poprzez codzienną, systematyczną pracę.

Profilaktyka prowadzona jest na trzech poziomach: uniwersalnym, selektywnym i wskazującym.

Nauczyciele, aby zbudować środowisko sprzyjające wychowaniu i profilaktyce prezentują następującą postawę:

  • ·        dbają o dobry klimat w szkole,
  • ·        stwarzają poczucie więzi i atmosferę zaufania,
  • ·        szanują się wzajemnie i wspierają się w działaniach,
  • ·        w pacy z uczniami stosują wzmocnienia pozytywne,
  • ·        mają holistyczny obraz dziecka,
  • ·        uczniów traktują podmiotowo.

Podstawa prawna w obszarze działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły:

  • ·        Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej;
  • ·        Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;
  • ·        Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych;
  • ·        Konwencja o Prawach Dziecka
  • ·        Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2024 r., poz. 996).
  • ·        Ustawa z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Z 2023 poz.535)
  • ·        Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 marca 2024 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 poz.560)
  • ·        Karta Nauczyciela;
  • ·        Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia itd.

Program wychowawczo-profilaktyczny opiera się na przyjętych założeniach teoretycznych i uwzględnia wyniki diagnozy oraz analizę zasobów szkoły. Jest zgodny z realizowaną w Szkole Podstawowej Nr 95 koncepcją pracy szkoły.

Został stworzony przez nauczycieli a następnie konsultowany i zaaprobowany przez rodziców. Zawiera działania, które w sposób systemowy będą angażować wszystkich uczniów, ich rodziców oraz całe środowisko szkolne.

CEL OGÓLNY PROGRAMU

Wszechstronny rozwój uczniów ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości w następujących sferach:

  • ·        fizycznej,
  • ·        emocjonalnej,
  • ·        intelektualnej,
  • ·        duchowej,
  • ·        społecznej.

Działania zawarte w programie pozwolą zrealizować następującą wizję absolwenta.

Uczeń, kończący Szkołę Podstawową Nr 95 w Krakowie:

  • ·        chce być człowiekiem mądrym i wykształconym,
  • ·        uznaje uniwersalne wartości i kieruje się nimi,
  • ·        szanuje tradycję szkolną, rodzinną i narodową,
  • ·        szanuje Polskę, jej bohaterów, historię i symbole narodowe,
  • ·        rozpoznaje i nazywa uczucia swoje i innych,
  • ·        dostrzega i wykorzystuje swoje mocne strony,
  • ·        przewiduje skutki swoich działań,
  • ·        pokojowo rozwiązuje konflikty,
  • ·        potrafi współpracować w zespole,
  • ·        z łatwością komunikuje się z innymi,
  • ·        angażuje się społecznie,
  • ·        dba o własne zdrowie i środowisko,
  • ·        potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę. 

 

 

CEL

ZADANIA

KRYTERIA SUKCESU

WYKONAWCA

Uczniowie rozumieją siebie, kształtują poczucie własnej wartości.

Wychowawcy poznają i wprowadzają nowoczesne programy profilaktyczne.

Ukierunkowanie procesu edukacyjnego na sukces ucznia na miarę jego możliwości

Prowadzone są zajęcia warsztatowe z uczniami

Komunikaty przekazywane uczniom przez nauczycieli kształtują poczucie własnej wartości dziecka

Indywidualizacja procesu nauczania

Uczeń zna swoją wartość

Uczeń ma poczucie tożsamości indywidualnej

Uczeń ma poczucie godności własnej osoby

Uczeń zna swoje prawa

Uczeń potrafi odnaleźć się w pozytywnej grupie rówieśniczej

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy, terapeuta pedagogiczny, PPP

Uczniowie znają swoje mocne strony i potrafią je wykorzystać

 

Indywidualizacja procesu dydaktycznego

Praca z uczniem zdolnym: koła zainteresowań, konsultacje

Otoczenie opieką uczniów z dysfunkcjami, tak by każdy mógł odnieść sukces

Stwarzanie możliwości osiągnięcia sukcesu: konkursy, uroczystości, dzień sportu

Motywowanie do udziału w konkursach

Działalność UKS

Spotkania z ciekawymi ludźmi

 

Uczniowie rozwijają swoje uzdolnienia

Uczniowie uczestniczą w dodatkowych zajęciach

Uczniowie biorą udział w konkursach

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych są objęci systemem pomocy

Uzyskiwane wyniki satysfakcjonują uczniów, rodziców i szkołę

 

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy , pozostali specjaliści

Uczniowie znają wartość wiedzy i samodzielnie poszukują informacji

Realizacja edukacji czytelniczej i medialnej

Działalność biblioteki szkolnej

Organizacja imprez w bibliotece szkolnej

Praca w grupach

Realizacja projektów edukacyjnych i psychoedukacyjnych

Działania wspomagające łagodzenie edukacyjnych skutków związanych z doświadczeniem migracyjnym

Uczniowie potrafią korzystać z warsztatu informacyjnego biblioteki

Uczniowie przygotowują dodatkowe opracowania,

Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania

Uczniowie potrafią efektywnie wykorzystywać czas

Uczniowie z doświadczeniem migracji są objęci dostosowaniami wymagań edukacyjnych oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną

Wszyscy nauczyciele

Uczeń potrafi rozwiązywać problemy, których dostarcza mu życie; radzi sobie z trudnościami,

Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

Godziny wychowawcze prowadzone metodami warsztatowymi

Rozmowy z wychowawcami

Konsultacje ze specjalistami

Prelekcje

Programy prewencyjne

Program łagodnej adaptacji dla klas I i IV

Działania wspomagające łagodzenie psychofizycznych i społecznych skutków konfliktów zbrojnych

Uczniowie doświadczający kryzysu psychicznego są objęci systemem opieki

Uczeń wie do kogo zwrócić się z problemem

Uczeń szuka możliwości rozwiązania problemu w oparciu o odpowiednią pomoc, zdobytą wiedzę i racjonalne myślenie

Uczeń wie jak postępować w kryzysowych sytuacjach stresowych

 

Wszyscy nauczyciele

Uczniowie uznają uniwersalne wartości i kierują się nimi

Godziny wychowawcze

Rozmowy z uczniami

Edukacja kulturalna

Edukacja czytelnicza

Warsztaty i projekty psychoedukacyjne

Wychowanie do życia w rodzinie

Uczniowie odróżniają dobro od zła, prawdę od fałszu, prezentują postawę empatyczną,

Uczniowie szanują innych

Uczniowie poszukują mądrości i piękna

Uczniowie potrafią podejmować właściwe decyzje

Uczniowie rozumieją wychowawczą rolę rodziny i znają jej wartość

 

Wszyscy nauczyciele

Uczniowie prezentują postawy patriotyczne i obywatelskie

Imprezy okolicznościowe

Poczet sztandarowy podczas ważnych uroczystości szkolnych

Edukacja regionalna

Prowadzenie kroniki klasowej i kroniki szkoły

Dzień patrona – święto szkoły

Wycieczki

Edukacja kulturalna

Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna

Konkursy

Uczniowie posiadają wiedzę z zakresu historii i kultury regionu i państwa

Uczniowie rozumieją postawę ofiarności, solidarności, empatii

Uczniowie prezentują postawę szacunku dla tradycji

Uczniowie mają poczucie tożsamości narodowej, regionalnej i kulturowej

 

 

Wychowawcy, nauczyciele,

Uczniowie potrafią być odpowiedzialni i samorządni

Organizowanie imprez szkolnych

Współpraca z Radą Rodziców

Współpraca z sojusznikami szkoły

Działalność SU i MSU

Działalność samorządów klasowych

Praca doradcy zawodowego

Spotkania z policjantami i funkcjonariuszami Straży Miejskiej

Działalność rzecznika praw uczniów

 Uczniowie potrafią planować, realizować i oceniać własne działania.

Uczniowie potrafią dokonywać samodzielnych wyborów

Uczniowie potrafią podejmować decyzje (w tym wyboru dalszego etapu kształcenia)

Uczniowie znają zagadnienia prawne w zakresie stosownym do ich wieku

Wychowawcy, nauczyciele, opiekun SU i MSU, doradca zawodowy 

Uczniowie angażują się społecznie

Udział w akcjach charytatywnych

Wolontariat

Opieka nad zwierzętami

Samopomoc koleżeńska

Prezentowanie przez uczniów postaw altruistycznych

Uczniowie są koleżeńscy, życzliwi i wrażliwi na potrzeby innych

Uczniowie szanują godność innych osób

Uczniowie potrafią pracować społecznie

Wychowawcy, nauczyciele,

Uczeń potrafi funkcjonować w grupie rówieśniczej, rozumie i respektuje zasady współżycia z innymi.

Organizacja życia w klasie i szkole

Opracowanie klasowych zasad dobrego współdziałania

Tworzenie sytuacji wymagających od uczniów współpracy

Treningi umiejętności społecznych

Wycieczki szkolne, zielone szkoły

Integracja zespołów klasowych

Uczniowie chętnie przebywają i współpracują ze sobą

Zgodnie wypełniają obowiązki i zadania

Uczniowie potrafią budować relacje społeczne

Uczniowie potrafią bronić się przed presją grupy

Uczniowie potrafią współpracować ze sobą pomimo różnic kulturowych i społecznych

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy

Uczniowie potrafią pracować zespołowo

Lekcje prowadzone metodami aktywnymi, współprowadzenie lekcji przez uczniów

Praca w grupach, realizacja projektów

Zajęcia integracyjne

Udział w akcjach charytatywnych

Uczniowie potrafią bronić własnego zdania i brać pod uwagę zdanie innych

Uczniowie potrafią krytycznie i logicznie myśleć

Uczniowie odnoszą się z szacunkiem do kolegów i prezentowanych przez nich poglądów

Uczniowie potrafią dyskutować, argumentować, wnioskować

 

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy

Uczniowie respektują zasady tolerancji i szacunku

Warsztaty psychoedukacyjne

Lekcje wychowawcze

Monitorowanie codziennego współżycia uczniów różnych narodowości na terenie szkoły

Uczniowie są otwarci wobec innych ludzi innej rasy, narodowości i o odmiennych poglądach.

Uczniowie są świadomi, że ludzie różnią się od siebie, są wrażliwi na potrzeby innych,

Uczniowie rozumieją, że różnorodność może wzbogacać, a nie dzielić

Uczniowie nie boją się wyrażać własnych opinii

Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci

Uczniowie zachowują się kulturalnie,

Tworzenie klasowych zasad zachowania i odnoszenie się do nich

Konsekwentne przestrzeganie ustalonych zasad

Warsztaty psychoedukacyjne

Rozmowy indywidualne

Uczniowie potrafią właściwie zachować się w każdej sytuacji

Uczniowie pokojowo rozwiązują konflikty

Wszyscy pracownicy

Rodzice uczniów tworzą ze szkołą wspólny front oddziaływań wzmacniających osobowość dziecka.

Akademia dla rodziców

Rozmowy indywidualne

Współdziałanie z ekspertami

W szkole panuje atmosfera współpracy i zrozumienia.

Rodzice efektywnie współpracują ze szkoła , w myśl zasady edukacja to relacja. Dbają o autorytet nauczyciela.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, eksperci

Uczeń dba o zdrowie fizyczne i psychiczne

Lekcje przyrody i nauczania zintegrowanego

Udział w programach promujących zdrowie

Zajęcia warsztatowe

Wycieczki, zielone szkoły

Szeroka oferta zajęć sportowych

Warsztaty psychoedukacyjne

Zajęcia socjoterapeutyczne

Rozmowy indywidualne

Uczeń zachowuje się bezpiecznie dla zdrowia własnego i innych

Uczeń potrafi radzić sobie z emocjami i stresem wynikającym z różnych sytuacji życiowych,

Uczeń zachowuje nawyki higieniczne

Uczeń ma wiedzę z zakresu prawidłowego odżywiania się

Uczeń potrafi rozpoznać substancje szkodzące zdrowiu i zna negatywne skutki ich działania

Uczeń zna korzyści płynące z aktywności fizycznej i wypoczynku

Uczeń ma wiedzę w zakresie dbałości o własny dobrostan psychofizyczny

Wszyscy pracownicy szkoły

Uczeń potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę

Lekcje wychowawcze

Lekcje przyrody

Rozmowy indywidualne

Spotkania z Policją i Strażą Miejską

Lekcje informatyki

Uczeń potrafi zatroszczyć się o bezpieczeństwo własne i innych

Uczeń potrafi rozpoznać sytuację zagrażającą zdrowiu lub życiu i wie, jak zachować się w jej obliczu

Uczeń wie, że zjawiska przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej są naruszeniem dóbr i praw człowieka

Uczeń potrafi powiedzieć „nie” w sytuacji zagrażającej zdrowiu i bezpieczeństwu

Uczeń prezentuje postawę ograniczonego zaufania do osób nieznajomych

Uczeń rozróżnia świat wirtualny od rzeczywistego i potrafi krytycznie analizować informacje

Uczeń wie czym jest cyberprzemoc i jak na nią reagować

Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci

Metody i formy pracy:

  • ·        gry i zabawy dydaktyczne
  • ·        dyskusje na forum grupy
  • ·        drama
  • ·        dyskusje klasowe
  • ·        burza mózgów
  • ·        warsztaty
  • ·        symulacje
  • ·        wycieczki tematyczne, turystyczno-krajoznawcze 

Formy pracy:

  • ·        praca w zespołach zadaniowych
  • ·        praca w grupach
  • ·        praca indywidualna 

EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego mogą podlegać:

  • ·        stopień realizacji zamierzonych celów wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja celu),
  • ·        skutki podjętych przeprowadzonych działań wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja wyników),
  • ·        przedmiot, sposób i termin przeprowadzenia zaplanowanych działań przez konkretne osoby w trakcie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły (ewaluacja procesu).

Źródłami informacji niezbędnych do ewaluacji działań wychowawczych i profilaktycznych będą:

  • ·        osoby związane z działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi w szkole (nauczyciele, uczniowie, rodzice, szkolni specjaliści, pracownicy szkoły),
  • ·        dokumentacja prowadzona standardowo w szkole jak i tworzona specjalnie na potrzeby działań wychowawczych i profilaktycznych,
  • ·        zewnętrzni, niezależni obserwatorzy (specjaliści, reprezentanci lokalnych służb mundurowych, mieszkańcy mający kontakt z uczniami szkoły),

Rada pedagogiczna i dyrekcja szkoły będą podejmować decyzje dotyczące obszaru ewaluacji.

Metody i narzędzia ewaluacyjne:

  • ·        obserwacja
  • ·        wywiad
  • ·        ankieta
  • ·        rozmowy
  • ·        analiza dokumentów
  • ·        analiza przypadku

Na podstawie wyników ewaluacji formułowane będą zalecenia, wskazujące kierunki zmian, które należy wprowadzić do obowiązującego programu wychowawczo-profilaktycznego. Wprowadzone zmiany mogą dotyczyć każdego aspektu programu

Ustawienia dostępności

Zwiększ wysokość linii
Zwiększ odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Większy kursor