na rok szkolny 2023/2024
Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej państwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania. Szkoła ukierunkowuje proces wychowawczy na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny.
Program wychowawczo-profilaktyczny wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania określają działalność edukacyjną szkoły. Dokumenty te tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej.
Wychowanie i profilaktyka wspierają ucznia w rozwoju, zapobiegają zachowaniom problemowym i kompensują niedostatki wychowania. W szkole Podstawowej nr 95 działania te wplecione są w cały proces edukacyjny szkoły, poprzez codzienną, systematyczną pracę.
Profilaktyka prowadzona jest na trzech poziomach: uniwersalnym, selektywnym i wskazującym.
Nauczyciele, aby zbudować środowisko sprzyjające wychowaniu i profilaktyce prezentują następującą postawę:
- dbają o dobry klimat w szkole,
- stwarzają poczucie więzi i atmosferę zaufania,
- szanują się wzajemnie i wspierają się w działaniach,
- w pracy z uczniami stosują wzmocnienia pozytywne,
- mają holistyczny obraz dziecka,
- uczniów traktują podmiotowo.
Podstawa prawna w obszarze działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły:
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej;
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;
- Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych;
- Konwencja o Prawach Dziecka
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
- Karta Nauczyciela;
- Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia itd.
Program wychowawczo-profilaktyczny opiera się na przyjętych założeniach teoretycznych i uwzględnia wyniki diagnozy oraz analizę zasobów szkoły. Jest zgodny z realizowaną w Szkole Podstawowej Nr 95 koncepcją pracy szkoły. Został stworzony przez nauczycieli a następnie konsultowany i zaaprobowany przez rodziców. Zawiera działania, które w sposób systemowy będą angażować wszystkich uczniów, ich rodziców oraz całe środowisko szkolne.
CEL OGÓLNY PROGRAMU
Wszechstronny rozwój uczniów ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości w następujących sferach:
- fizycznej,
- emocjonalnej,
- intelektualnej,
- duchowej,
- społecznej.
Działania zawarte w programie pozwolą zrealizować następującą wizję absolwenta.
Uczeń, kończący Szkołę Podstawową nr 95 w Krakowie:
- chce być człowiekiem mądrym i wykształconym,
- uznaje uniwersalne wartości i kieruje się nimi,
- szanuje tradycję szkolną, rodzinną i narodową,
- szanuje Polskę, jej bohaterów, historię i symbole narodowe,
- rozpoznaje i nazywa uczucia swoje i innych,
- dostrzega i wykorzystuje swoje mocne strony,
- przewiduje skutki swoich działań,
- pokojowo rozwiązuje konflikty,
- potrafi współpracować w zespole,
- z łatwością komunikuje się z innymi,
- angażuje się społecznie,
- dba o własne zdrowie i środowisko,
- potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę.
CEL |
ZADANIA |
KRYTERIA SUKCESU |
WYKONAWCA |
Uczniowie rozumieją siebie, zdobywają poczucie własnej wartości. |
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy, PPP |
Uczniowie znają swoje mocne strony i potrafią je wykorzystać
|
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy |
Uczniowie znają wartość wiedzy i samodzielnie poszukują informacji |
|
|
Wszyscy nauczyciele |
Uczeń potrafi rozwiązywać problemy, których dostarcza mu życie; radzi sobie z trudnościami, w tym emocjonalnymi skutkami pandemii |
|
|
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie uznają uniwersalne wartości i kierują się nimi |
|
|
Wszyscy nauczyciele |
Uczniowie prezentują postawy patriotyczne, |
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, |
Uczniowie potrafią być odpowiedzialni i samorządni |
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, opiekun SU i MSU, doradca zawodowy |
Uczniowie angażują się społecznie |
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, |
Uczeń potrafi funkcjonować w grupie rówieśniczej, rozumie i respektuje zasady współżycia z innymi. |
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy |
Uczniowie potrafią pracować zespołowo |
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy |
Uczniowie respektują zasady tolerancji i szacunku |
|
|
Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci |
Uczniowie zachowują się kulturalnie, |
|
|
Wszyscy pracownicy |
Rodzice uczniów tworzą ze szkołą wspólny front oddziaływań wzmacniających osobowość dziecka. |
|
|
Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, eksperci |
Uczeń dba o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz o środowisko |
|
|
Wszyscy pracownicy szkoły |
Uczeń potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę |
|
|
Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci |
Metody i formy pracy:
- gry i zabawy dydaktyczne
- dyskusje na forum grupy
- drama
- dyskusje klasowe
- burza mózgów
- warsztaty
- symulacje
- wycieczki tematyczne, turystyczno-krajoznawcze
Formy pracy:
- praca w zespołach zadaniowych
- praca w grupach
- praca indywidualna
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego mogą podlegać:
- stopień realizacji zamierzonych celów wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja celu),
- skutki podjętych przeprowadzonych działań wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja wyników),
- przedmiot, sposób i termin przeprowadzenia zaplanowanych działań przez konkretne osoby w trakcie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły (ewaluacja procesu).
Źródłami informacji niezbędnych do ewaluacji działań wychowawczych i profilaktycznych będą:
- osoby związane z działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi w szkole (nauczyciele, uczniowie, rodzice, szkolni specjaliści, pracownicy szkoły),
- dokumentacja prowadzona standardowo w szkole jak i tworzona specjalnie na potrzeby działań wychowawczych i profilaktycznych,
- zewnętrzni, niezależni obserwatorzy (specjaliści, reprezentanci lokalnych służb mundurowych, mieszkańcy mający kontakt z uczniami szkoły),
Rada pedagogiczna i dyrekcja szkoły będą podejmować decyzje dotyczące obszaru ewaluacji.
Metody i narzędzia ewaluacyjne:
- obserwacja
- wywiad
- ankieta
- rozmowy
- analiza dokumentów
- grupy fokusowe
- analiza przypadku
Na podstawie wyników ewaluacji formułowane będą zalecenia, wskazujące kierunki zmian, które należy wprowadzić do obowiązującego programu wychowawczo-profilaktycznego. Wprowadzone zmiany mogą dotyczyć każdego aspektu programu.