Program wychowawczo - profilaktyczny

28.03.2023
8 minut czytania

na rok szkolny 2023/2024

 

Działalność wychowawcza szkoły należy do podstawowych celów polityki oświatowej państwa. Wychowanie młodego pokolenia jest zadaniem rodziny i szkoły, która w swojej działalności musi uwzględniać wolę rodziców ale także i państwa, do którego obowiązków należy stwarzanie właściwych warunków wychowania. Szkoła ukierunkowuje proces wychowawczy na wartości, które wyznaczają cele wychowania i kryteria jego oceny.

Program wychowawczo-profilaktyczny wraz ze szkolnym zestawem programów nauczania określają działalność edukacyjną szkoły. Dokumenty te tworzą spójną całość i uwzględniają wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej.

Wychowanie i profilaktyka wspierają ucznia w rozwoju, zapobiegają zachowaniom problemowym i kompensują niedostatki wychowania. W szkole Podstawowej nr 95 działania te wplecione są w cały proces edukacyjny szkoły, poprzez codzienną, systematyczną pracę.

Profilaktyka prowadzona jest na trzech poziomach: uniwersalnym, selektywnym i wskazującym.

Nauczyciele, aby zbudować środowisko sprzyjające wychowaniu i profilaktyce prezentują następującą postawę:

  • dbają o dobry klimat w szkole,
  • stwarzają poczucie więzi i atmosferę zaufania,
  • szanują się wzajemnie i wspierają się w działaniach,
  • w pracy z uczniami stosują wzmocnienia pozytywne,
  • mają holistyczny obraz dziecka,
  • uczniów traktują podmiotowo.  

Podstawa prawna w obszarze działań wychowawczo-profilaktycznych szkoły:

  • Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej;
  • Powszechna Deklaracja Praw Człowieka;
  • Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych;
  • Konwencja o Prawach Dziecka
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r., poz. 59) oraz Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r., poz. 356).
  • Karta Nauczyciela;
  • Programy narodowe i krajowe w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia itd.

Program wychowawczo-profilaktyczny opiera się na przyjętych założeniach teoretycznych i uwzględnia wyniki diagnozy oraz analizę zasobów szkoły. Jest zgodny z realizowaną w Szkole Podstawowej Nr 95 koncepcją pracy szkoły. Został stworzony przez nauczycieli a następnie konsultowany i zaaprobowany przez rodziców. Zawiera działania, które w sposób systemowy będą angażować wszystkich uczniów, ich rodziców oraz całe środowisko szkolne.

 CEL OGÓLNY PROGRAMU

Wszechstronny rozwój uczniów ukierunkowany na osiągnięcie pełni dojrzałości w następujących sferach:

  • fizycznej,
  • emocjonalnej,
  • intelektualnej,
  • duchowej,
  • społecznej.

Działania zawarte w programie pozwolą zrealizować następującą wizję absolwenta.

Uczeń, kończący Szkołę Podstawową nr 95 w Krakowie:

  • chce być człowiekiem mądrym i wykształconym,
  • uznaje uniwersalne wartości i kieruje się nimi,
  • szanuje tradycję szkolną, rodzinną i narodową,
  • szanuje Polskę, jej bohaterów, historię i symbole narodowe,
  • rozpoznaje i nazywa uczucia swoje i innych,
  • dostrzega i wykorzystuje swoje mocne strony,
  • przewiduje skutki swoich działań,
  • pokojowo rozwiązuje konflikty,
  • potrafi współpracować w zespole,
  • z łatwością komunikuje się z innymi,
  • angażuje się społecznie,
  • dba o własne zdrowie i środowisko,
  • potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę. 

 

CEL

ZADANIA

KRYTERIA SUKCESU

WYKONAWCA

Uczniowie rozumieją siebie, zdobywają poczucie własnej wartości.

  • Wychowawcy poznają i wprowadzają nowoczesne programy profilaktyczne.
  • Ukierunkowanie procesu edukacyjnego na sukces ucznia na miarę jego możliwości
  • Prowadzone są zajęcia warsztatowe z uczniami
  • Komunikaty przekazywane uczniom przez nauczycieli kształtują poczucie własnej wartości dziecka
  • Indywidualizacja procesu nauczania
  • Uczeń zna swoją wartość
  • Uczeń ma poczucie tożsamości indywidualnej
  • Uczeń ma poczucie godności własnej osoby
  • Uczeń zna swoje prawa
  • Uczeń potrafi odnaleźć się w pozytywnej grupie rówieśniczej

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy, PPP

Uczniowie znają swoje mocne strony i potrafią je wykorzystać

 

  • Indywidualizacja procesu dydaktycznego
  • Praca z uczniem zdolnym: koła zainteresowań, konsultacje
  • Diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów tak, aby każdy mógł odnieść sukces
  • Stwarzanie możliwości osiągnięcia sukcesu: konkursy, uroczystości, dzień sportu
  • Motywowanie do udziału w konkursach
  • Działalność UKS
  • Spotkania z ciekawymi ludźmi
  • Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
  • Uczniowie rozwijają swoje uzdolnienia
  • Uczniowie uczestniczą w dodatkowych zajęciach
  • Uczniowie biorą udział w konkursach
  • Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych są objęci systemem opieki
  • Uzyskiwane wyniki satysfakcjonują uczniów, rodziców i szkołę
  • Uczniowie doświadczający kryzysu psychicznego są objęci systemem opieki

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy

Uczniowie znają wartość wiedzy i samodzielnie poszukują informacji

  • Realizacja edukacji czytelniczej i medialnej
  • Działalność biblioteki szkolnej
  • Organizacja imprez w bibliotece szkolnej
  • Praca w grupach
  • Realizacja projektów edukacyjnych i psychoedukacyjnych
  • Działania wspomagające łagodzenie edukacyjnych skutków wojny w Ukrainie
  • Rozwój umiejętności cyfrowych uczniów
  • Uczniowie potrafią korzystać z warsztatu informacyjnego biblioteki
  • Uczniowie przygotowują dodatkowe opracowania,
  • Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania
  • Uczniowie potrafią efektywnie wykorzystywać czas
  • Uczniowie-uchodźcy są objęci dostosowaniami wymagań edukacyjnych oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną
  • Uczeń potrafi bezpiecznieporuszać się w sieci oraz krytycznie analizować informacje dostępne w internecie

Wszyscy nauczyciele

Uczeń potrafi rozwiązywać problemy, których dostarcza mu życie; radzi sobie z trudnościami, w tym emocjonalnymi skutkami pandemii

  • Godziny wychowawcze prowadzone metodami warsztatowymi
  • Rozmowy z wychowawcami
  • Konsultacje ze specjalistami
  • Prelekcje
  • Programy prewencyjne
  • Realizacja profilaktycznego  programu psychoedukacyjnego
  • Program łagodnej adaptacji dla klas I i IV
  • Działania wspomagające łagodzenie psychofizycznych i społecznych skutków wojny w Ukrainie

 

  • Uczeń wie do kogo zwrócić się z problemem
  • Uczeń szuka możliwości rozwiązania problemu w oparciu o odpowiednią pomoc, zdobytą wiedzę i racjonalne myślenie
  • Uczeń wie jak postępować w kryzysowych sytuacjach stresowych
  • Uczeń posiada wiedzę na temat psychologii człowieka

Wszyscy nauczyciele

Uczniowie uznają uniwersalne wartości i kierują się nimi

  • Godziny wychowawcze
  • Rozmowy z uczniami
  • Edukacja kulturalna
  • Edukacja czytelnicza
  • Warsztaty psychoedukacyjne
  • Wychowanie do życia w rodzinie
  • Uczniowie odróżniają dobro od zła, prawdę od fałszu
  • Uczniowie szanują innych
  • Uczniowie poszukują mądrości i piękna
  • Uczniowie potrafią podejmować właściwe decyzje
  • Uczniowie rozumieją wychowawczą rolę rodziny i znają jej wartość

 

Wszyscy nauczyciele

Uczniowie prezentują postawy patriotyczne,

  • Imprezy okolicznościowe
  • Poczt sztandarowy podczas ważnych uroczystości szkolnych
  • Edukacja regionalna
  • Prowadzenie kroniki klasowej i kroniki szkoły
  • Dzień patrona – święto szkoły
  • Wycieczki
  • Edukacja kulturalna
  • Konkursy
  • Uczniowie posiadają wiedzę z zakresu historii i kultury regionu i państwa
  • Uczniowie rozumieją postawę ofiarności, solidarności
  • Uczniowie prezentują postawę szacunku dla tradycji
  • Uczniowie mają poczucie tożsamości narodowej, regionalnej i kulturowej

 

 

Wychowawcy, nauczyciele,

Uczniowie potrafią być odpowiedzialni i samorządni

  • Organizowanie imprez szkolnych
  • Współpraca z Radą Rodziców
  • Współpraca z sojusznikami szkoły
  • Działalność SU i MSU
  • Działalność samorządów klasowych
  • Praca doradcy zawodowego
  • Spotkania z policjantami i funkcjonariuszami Straży Miejskiej
  • Działalność rzecznika praw uczniów
  •  Uczniowie potrafią planować, realizować i oceniać własne działania.
  • Uczniowie potrafią dokonywać samodzielnych wyborów
  • Uczniowie potrafią podejmować decyzje (w tym wyboru dalszego etapu kształcenia)
  • Uczniowie znają zagadnienia prawne w zakresie stosownym do ich wieku

Wychowawcy, nauczyciele, opiekun SU i MSU, doradca zawodowy 

Uczniowie angażują się społecznie

  • Udział w akcjach charytatywnych
  • Wolontariat
  • Opieka nad zwierzętami
  • Samopomoc koleżeńska
  • Prezentowanie przez uczniów postaw altruistycznych
  • Uczniowie są koleżeńscy, życzliwi i wrażliwi na potrzeby innych
  • Uczniowie szanują godność innych osób
  • Uczniowie potrafią pracować społecznie

Wychowawcy, nauczyciele,

Uczeń potrafi funkcjonować w grupie rówieśniczej, rozumie i respektuje zasady współżycia z innymi.

  • Organizacja życia w klasie i szkole
  • Opracowanie klasowych zasad dobrego współdziałania
  • Tworzenie sytuacji wymagających od uczniów współpracy
  • Treningi umiejętności społecznych
  • Wycieczki szkolne, zielone szkoły
  • Integracja zespołów klasowych z uwzględnieniem uczniów-uchodźców
  • Wzmocnienie integracji społeczności szkolnej
  • Uczniowie chętnie przebywają i współpracują ze sobą
  • Zgodnie wypełniają obowiązki i zadania
  • Uczniowie potrafią budować relacje społeczne
  • Uczniowie potrafią bronić się przed presją grupy
  • Uczniowie potrafią współpracować ze sobą pomimo różnic kulturowych i społecznych

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy

Uczniowie potrafią pracować zespołowo

  • Lekcje prowadzone metodami aktywnymi
  • Praca w grupach, realizacja projektów
  • Zajęcia integracyjne
  • Udział w akcjach charytatywnych
  • Uczniowie potrafią bronić własnego zdania i brać pod uwagę zdanie innych
  • Uczniowie potrafią krytycznie i logicznie myśleć
  • Uczniowie odnoszą się z szacunkiem do kolegów i prezentowanych przez nich poglądów
  • Uczniowie potrafią dyskutować, argumentować, wnioskować

 

Wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagodzy

Uczniowie respektują zasady tolerancji i szacunku

  • Warsztaty psychoedukacyjne
  • Lekcje wychowawcze
  • Monitorowanie codziennego współżycia uczniów różnych narodowości na terenie szkoły
  • Uczniowie są otwarci wobec innych ludzi innej rasy, narodowości i o odmiennych poglądach.
  • Uczniowie są świadomi, że ludzie różnią się od siebie.
  • Uczniowie rozumieją, że różnorodność może wzbogacać, a nie dzielić
  • Uczniowie nie boją się wyrażać własnych opinii

Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci

Uczniowie zachowują się kulturalnie,

  • Tworzenie klasowych zasad zachowania i odnoszenie się do nich
  • Konsekwentne przestrzeganie ustalonych zasad
  • Warsztaty psychoedukacyjne
  • Rozmowy indywidualne
  • Uczniowie potrafią właściwie zachować się w każdej sytuacji
  • Uczniowie pokojowo rozwiązują konflikty

Wszyscy pracownicy

Rodzice uczniów tworzą ze szkołą wspólny front oddziaływań wzmacniających osobowość dziecka.

  • Akademia dla rodziców
  • Rozmowy indywidualne
  • Współdziałanie z ekspertami
  • W szkole panuje atmosfera współpracy i zrozumienia.
  • Rodzice dbają o to, by nie podważać autorytetu nauczyciela.

Wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy, eksperci

Uczeń dba o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz o środowisko

  • Lekcje przyrody i nauczania zintegrowanego
  • Udział w programach promujących zdrowie
  • Zajęcia warsztatowe
  • Wycieczki
  • Szeroka oferta zajęć sportowych
  • Wycieczki szkolne, „Zielone szkoły”
  • Warsztaty psychoedukacyjne
  • Zajęcia socjoterapeutyczne
  • Rozmowy indywidualne
  • Uczeń zachowuje się bezpiecznie dla zdrowia własnego i innych
  • Uczeń potrafi radzić sobie z emocjami i stresem wynikającym z różnych sytuacji życiowych, w tym pandemii
  • Uczeń zachowuje nawyki higieniczne
  • Uczeń ma wiedzę z zakresu prawidłowego odżywiania się
  • Uczeń potrafi rozpoznać substancje szkodzące zdrowiu i zna negatywne skutki ich działania
  • Uczeń zna korzyści płynące z aktywności fizycznej i wypoczynku
  • Uczeń ma wiedzę w zakresie dbałości o własny dobrostan psychofizyczny

Wszyscy pracownicy szkoły

Uczeń potrafi rozpoznać zagrożenia i przyjąć wobec nich właściwą postawę

  • Lekcje wychowawcze
  • Lekcje przyrody
  • Rozmowy indywidualne
  • Spotkania z Policją i Strażą Miejską
  • Lekcje informatyki
  • Uczeń potrafi zatroszczyć się o bezpieczeństwo własne i innych
  • Uczeń potrafi rozpoznać sytuację zagrażającą zdrowiu lub życiu i wie, jak zachować się w jej obliczu
  • Uczeń wie, że zjawiska przemocy są naruszeniem dóbr i praw człowieka
  • Uczeń potrafi powiedzieć „nie” w sytuacji zagrażającej zdrowiu
  • Uczeń prezentuje postawę ograniczonego zaufania do osób nieznajomych
  • Uczniowie rozróżniają świat wirtualny od rzeczywistego i potrafi krytycznie analizować informacje
  • Uczeń wie czym jest cyberprzemoc i  jak na nią reagować

Wszyscy pracownicy szkoły, eksperci

 Metody i formy pracy:

  • gry i zabawy dydaktyczne
  • dyskusje na forum grupy
  • drama
  • dyskusje klasowe
  • burza mózgów
  • warsztaty
  • symulacje
  • wycieczki tematyczne, turystyczno-krajoznawcze 

Formy pracy:

  • praca w zespołach zadaniowych
  • praca w grupach
  • praca indywidualna 

 

EWALUACJA PROGRAMU

Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego mogą podlegać:

  • stopień realizacji zamierzonych celów wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja celu),
  • skutki podjętych przeprowadzonych działań wychowawczych i profilaktycznych (ewaluacja wyników),
  • przedmiot, sposób i termin przeprowadzenia zaplanowanych działań przez konkretne osoby w trakcie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły (ewaluacja procesu).

Źródłami informacji niezbędnych do ewaluacji działań wychowawczych i profilaktycznych będą:

  • osoby związane z działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi w szkole (nauczyciele, uczniowie, rodzice, szkolni specjaliści, pracownicy szkoły),
  • dokumentacja prowadzona standardowo w szkole jak i tworzona specjalnie na potrzeby działań wychowawczych i profilaktycznych,
  • zewnętrzni, niezależni obserwatorzy (specjaliści, reprezentanci lokalnych służb mundurowych, mieszkańcy mający kontakt z uczniami szkoły),

Rada pedagogiczna i dyrekcja szkoły będą podejmować decyzje dotyczące obszaru ewaluacji.

 Metody i narzędzia ewaluacyjne:

  • obserwacja
  • wywiad
  • ankieta
  • rozmowy
  • analiza dokumentów
  • grupy fokusowe
  • analiza przypadku

Na podstawie wyników ewaluacji formułowane będą zalecenia, wskazujące kierunki zmian, które należy wprowadzić do obowiązującego programu wychowawczo-profilaktycznego. Wprowadzone zmiany mogą dotyczyć każdego aspektu programu.

Ustawienia dostępności

Zwiększ wysokość linii
Zwiększ odległość między literami
Wyłącz animacje
Przewodnik czytania
Czytnik
Większy kursor