Szkoła Podstawowa nr 95 w Krakowie ma już 61 lat. Mieści się w dwupiętrowym budynku, zadbanym, czystym, dobrze utrzymanym, o jasnej kolorystyce i miłym wystroju. Wnętrze oddaje atmosferę środowiska przyjaznego dzieciom. Budynek otacza duży obszar terenów zielonych, plac rekreacyjny, plac zabaw i nowoczesny kompleks boisk szkolnych. Uczniowie mają do dyspozycji: dużą i małą salę gimnastyczną, dwie pracownie informatyczne, bibliotekę z czytelnią i informatycznym centrum informacji multimedialnej, multimedialną pracownię językową, nowoczesną pracownię fizyczno - chemiczną, pracownię biologiczno - geograficzną, harcówkę, sale przystosowane do pracy z dziećmi w wieku od 6 do 15 lat. Każda sala wyposażona jest w multimedialne pomoce dydaktyczne tj. tablice multimedialne, projektory multimedialne i ekrany interaktywne. W każdej znajdują się nowe, ergonomiczne meble zapewniające komfort pracy.
Społeczność szkolna: uczniowie, nauczyciele, rodzice i pracownicy szkoły tworzą środowisko współpracujące, w którym podstawowymi wartościami są:
- wzajemna życzliwość,
- szacunek,
- troska o każde dziecko,
- wsparcie,
- stały rozwój.
Tworzymy przestrzeń bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego. Jesteśmy środowiskiem przyjaźnie wymagającym.
Jesteśmy instytucją stale uczącą się.
Kadra pedagogiczna i specjaliści zatrudnieni w szkole stale doskonalą swoje umiejętności, śledzą zmiany zachodzące w naukach pedagogicznych i wymaganiach współczesnego świata wybierając oraz wdrażając w swojej pracy te, które służą rozwojowi dzieci i są zgodne z przyjętymi i akceptowanymi wartościami.
Nauczyciele wybierają te metody nauczania, które są zgodne z potrzebami uczniów, ich typem inteligencji wielorakich i typem modalności sensorycznej. W sposób najbardziej efektywny i atrakcyjny dla uczniów rozwijają wiedzę, umiejętności i talenty każdego dziecka.
Tworzymy system wczesnego rozpoznawania potrzeb i predyspozycji dziecka. Wspieramy je wszechstronnie tak, by w procesie edukacyjnym osiągnęło maksimum swoich możliwości.
Swoją fachową wiedzą wspieramy rodziców w trudnym dziele wychowania, a współdziałanie i współpraca z rodzicami jest jednym z naszych priorytetów.
Tworzymy warunki, w których każdy członek społeczności szkolnej ma możliwość wyrażenia swojego zdania, czuje się współodpowiedzialny za klimat i efekty pracy.
Ustalamy wspólnie reguły, które stanowią ramy dające wszystkim poczucie bezpieczeństwa, samorealizacji i stałego rozwoju osobowego.
Mając świadomość nieprzewidywalności przyszłości dbamy o wyposażenie naszych dzieci w umiejętności, które gwarantują możliwość dostosowania się do zmieniającego się świata i sprostania jego wymogom oraz postawy i wartości czyniące z nich uczciwych, wartościowych ludzi.
Wychowujemy człowieka poszukującego pozytywnych wartości, rozszerzającego swoje zainteresowania, posiadającego wiedzę na najwyższym poziomie umożliwiającą dalsze kształcenie, przygotowanego do życia w społeczeństwie i współczesnym świecie.
Jesteśmy szkołą:
- przyjazną uczniom i rodzicom;
- bezpieczną;
- fachowo i sprawnie zarządzaną;
- stymulującą rozwój i przeciwdziałającą wykluczeniu społecznemu;
- opartą na profesjonalizmie;
- nowoczesną, bo działającą w oparciu o nowoczesne formy i środki działania;
- tradycyjną, bo opartą o tradycyjne wartości, szacunek i przywiązanie do dziedzictwa narodowego, historii i kultury;
- umiejącą radzić sobie z problemami i wyzwaniami;
- otwartą na świat;
- współpracującą ze środowiskiem lokalnym, czerpiącą z jego zasobów i wzbogacającą wspólny dorobek.
PRIORYTETY działań:
- bezpieczeństwo społeczności szkolnej gwarantowane poprzez warunki organizacyjne, stale polepszaną bazę szkoły, wdrażanie i respektowanie zasad BHP;
- bezpieczeństwo psychiczne poprzez tworzenie klimatu autentycznej troski o każde dziecko, kształtowanie postaw i nawyków sprzyjających wzajemnemu zrozumieniu, akceptacji, przeciwdziałanie dyskryminacji, szybkie i fachowe reagowania na problemy, tworzenie ku temu warunków organizacyjnych i pozyskiwanie sojuszników;
- harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny uczniów;
- pełna realizacja celów i zadań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I i II etapu edukacyjnego;
- troska o stały rozwój umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną;
- opracowanie i wdrażanie programów łagodnej adaptacji dziecka w środowisku szkolnym i niwelowania stresu przy przejściu uczniów z I do II etapu edukacyjnego;
- oferta edukacyjna uwzględniająca projekty i innowacje edukacyjne oraz psychoedukacyjne gwarantuje osiągnięcie sukcesu każdemu uczniowi oraz rozwój zawodowy i samorealizację kadry pedagogicznej;
- rozwój miękkich umiejętności: współpracy w grupie, komunikacji interpersonalnej, debaty, publicznej aktywności, zdolności organizacyjnych, inteligencji emocjonalnej, umiejętności rozwiązywania problemów z różnych dziedzin z wykorzystaniem metod i narzędzi IT, orientacji w realnych szansach zawodowych;
- zgodnie ze strategią lizbońską zwrócenie szczególnej uwagi na nauczanie matematyki i języków obcych – opracowywanie i wdrażanie innowacji;
- rozwój samorządności uczniów;
- współpraca i współdziałanie z rodzicami, fachowe wsparcie rodziców;