"POŁAWIACZE PEREŁ"
projekt szkolny rozwijający umiejętności psychospołeczne
rok szkolny 2015/2016

     Cele projektu:
  • Stymulowanie rozwoju osobistego i społecznego uczniów.
  • Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
  • Wzmacnianie więzi interpersonalnych między uczniami.
  • Wzmacnianie więzi interpersonalnych między uczniami.

     Realizacja projektu:

     Projekt realizowany będzie od września 2015 do czerwca 2016 r.
     Zakres tematyczny projektu powstał w oparciu o wnioski z realizacji w roku szkolnym 2014/2015 projektu "Miękkie lądowanie". Tematyka wartości w życiu człowieka wzbudziła u uczniów duże zainteresowanie i potrzebę dyskusji. Projekt "Poławiacze pereł" jest odpowiedzią na tę potrzebę.
     Projekt będzie się składał z sześciu etapów, których tematem przewodnim będą wybrane wartości. Rozpocznie go konkurs plastyczny na logo projektu.
     Podczas każdego z etapów odbędzie się:
  • lekcja wychowawcza prowadzona metodami aktywnymi
  • warsztat plastyczno - fotograficzny

     Zagadnienia tematyczne oraz harmonogram projektu:
  • Wrzesień/PaŸździernik 2015 - SZACUNEK
  • Listopad 2015 - ŻYCZLIWOŚĆ
  • Grudzień 2015 - ODPOWIEDZIALNOŚĆ
  • Styczeń, luty 2016 - PRACOWITOŚĆ
  • Marzec 2016 - TOLERANCJA
  • Kwiecień, maj 2016 - LOJALNOŚĆ
  • Czerwiec 2016 - prace redaktorskie nad albumem


Kronika projektu



listopad 2015


POŁAWIACZE PEREŁ - SZACUNEK





    W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie naszej szkoły będą zgłębiać zagadnienia dotyczące wartości w życiu człowieka. Wartości to takie małe skarby, perły, dzięki którym życie człowieka jest dobre i cenne. Stąd nazwa naszego szkolnego projektu psychoedukacyjnego - "Poławiacze pereł".
    W pierwszym etapie, w październiku, wszystkie klasy wzięły udział w konkursie plastycznym na logo projektu. Powstały bardzo obrazowe i ciekawe interpretacje nazwy. Po długich naradach, na oficjalny znak "Poławiaczy pereł" wybrano projekt autorstwa Mikołaja Pszczółki z klasy 6a. Gratulujemy!
    W listopadzie, panie pedagog i psycholog przeprowadziły w klasach warsztaty na temat pierwszej perły - szacunku. Uczniowie po dyskusji o tym, czym jest szacunek, komu się należy i jak go można wyrażać przystąpili do pracy w grupach. Czwartoklasiści rozpracowywali zagadnienie szacunku do przyrody, piątoklasiści do ludzi, a uczniowie klas szóstych do samych siebie. Na korytarzu I piętra, na gazetce projektu można oglądać efekty pracy uczniów.

zobacz galerię zdjęć





grudzień 2015

"POŁAWIACZE PEREŁ" - ŻYCZLIWOŚĆ


     Okres przedświąteczny jest doskonałym czasem, aby zgłębić kwestię ważną nie tylko od święta - życzliwość. I takie właśnie zadanie stanęło przed uczniami biorącymi udział w szkolnym projekcie "Poławiacze pereł". Na lekcjach wychowawczych uczniowie zastanawiali się co znaczy być życzliwym człowiekiem. Każda klasa, w podgrupach, miała opracować krzyżówkę obrazkową, której hasłem jest "życzliwość", wymyślić rebus, którego rozwiązaniem będzie słowo "życzliwość" albo napisać wierszyk o życzliwości. W procesie grupowej twórczości nie mogło oczywiście zabraknąć uprzejmości, dobroci, pomagania, wzajemnego wspierania, dbania o zadowolenie koleżanek i kolegów, serdeczności, miłych uśmiechów i ciepłych słów - czyli właśnie życzliwości.


zobacz galerię zdjęć






15 lutego 2016

"Poławiacze pereł" - ODPOWIEDZIALNOŚĆ


     W ramach realizacji projektu "Poławiacze pereł", w poniedziałek 15 lutego, przedstawiciele wszystkich klas IV-VI otrzymali od psychologa i pedagoga szkolnego małego, styropianowego stworka. Miał on towarzyszyć im przez cały dzień podczas zajęć lekcyjnych i na przerwach. Zadaniem wszystkich uczniów z klasy było takie zaopiekowanie się stworkiem, aby cały i szczęśliwy powrócił do organizatorów. Z każdej klasy wybrano uczniów, którzy prowadzili foto - kronikę z wizyty małego gościa w klasie. Opieka nad nim była okazją do wykazania się odpowiedzialnością. Czy to zadanie okazało się łatwe? Tak pisali o nim sami uczniowie:




"Do naszej klasy uroczyście przybyła ośmiornica. Naturalnie nie żywe zwierzątko, wykonane bowiem było ze styropianu i miało doklejone macki. Nazwaliśmy je Filip Junior. Cała klasa troskliwie opiekowała się stworzonkiem. Wszyscy dbali by na przerwach nikt nie zrobił mu krzywdy oraz by przypadkiem nie zniknął z naszej klasy. Na koniec dnia zwierzątko było całe i wyglądało na zadowolone".
"Opieka nad Oczo (tak nazwaliśmy naszą ośmiornicę) była trudnym, ale ciekawym doświadczeniem".
"Na piątej lekcji Iza i Karol pokłócili się o stworka Zdzisia i złamali go na pół. Na szczęście udało nam się skleić stworka, a po wypadku została tylko mała rysa".
"Opieka nad duszkiem była prosta, gdy wszyscy współpracowali".
"Chociaż czasami nasza klasa nie może się dogadać, to jednak tym razem udało się nam zjednoczyć".

zobacz galerię zdjęć








maj 2016

POŁAWIACZE PEREŁ - pracowitość


     W maju uczniowie klas IV - VI podjęli rozważania nad kolejną wartością w ramach szkolnego projektu psychoedukacyjnego "Poławiacze pereł" - pracowitością. Pracowitość to ta cecha ludzka, która jest bardzo ważna dla osiągania sukcesów. Bo, jak mówi Samuel Johnson - dziewiętnastowieczny angielski pisarz - "Niewiele jest rzeczy niemożliwych dla pilności i wprawy".

     16 maja uczniowie otrzymali zadanie, aby podczas przerw pokolorować wielkoformatowe reprodukcje dzieł znanych malarzy. Zadanie nie było łatwe! Wymagało nie lada zaangażowania, dobrej współpracy, planowania i pracowitości. Wszystkim się udało, czego efektem jest galeria na korytarzu I piętra. Wybrani uczniowie przeprowadzili też mini - ankietę na temat pracowitości wśród swoich kolegów. 135 uczniom zadano 3 pytania:

1. Czy uważasz, że lepiej być pracowitym czy leniwym?
2. Czy pracowitość wpływa na osiąganie sukcesów w szkole?
3. Czy jesteś pracowity?

     82,22% ankietowanych uczniów uważa, że lepiej być pracowitym niż leniwym. 90,37% wie, że dzięki pracowitości można osiągnąć sukces szkolny. Ale czy jesteśmy pracowici? 42,22% uczniów musi zdecydowanie popracować nad rozwijaniem cechy pracowitości. Najważniejsze, że wiedzą, iż warto!

zobacz galerię zdjęć

















© 2013 Wszelkie prawa zastrzeżone Szkoła Podstawowa nr 95 w Krakowie, ul. Wileńska 9, 31-413 Kraków