"Między nami człowieczkami"
szkolny projekt psychoedukacyjny
rok szkolny 2012/2013




     "Między nami człowieczkami" to projekt psychoedukacyjny, którego celem jest rozwijanie umiejętności interpersonalnych i tendencji prospołecznych wśród uczniów.
     Projekt realizowany będzie przez cały rok szkolny, w pięciu etapach. Każdemu etapowi przypisany jest temat przewodni: Komunikacja, Życzliwość, Współpraca, Emocje, Tolerancja.


     W RAMACH PROJEKTU ODBĘDĄ SIĘ:
  • Lekcje wychowawcze – po dwie dla każdego tematu przewodniego /wrzesień - czerwiec/
  • Konkurs o komunikacji niewerbalnej (na szkolnej platformie edukacyjnej) /październik/
  • Tydzień życzliwości i pozdrowień, podczas którego: /listopad - grudzień/
    - Powstanie specjalny numer szkolnej gazetki 95wymiar
    - Odbędzie się konkurs plastyczny na projekt orderu życzliwości
    - Uczniowie wybiorą klasowych królów i królowe życzliwości
    - Powstanie Choinka Życzliwości, na której zwisną życzenia kierowane od klasy do klasy
    - Rozdane zostaną przylepki z symbolem życzliwości
  • Konkurs literacki (wiersz, opowiadanie, baśń): Razem znaczy lepiej /styczeń - luty/
  • Galeria emocji – każda klasa przygotuje i zaprezentuje jedną emocję: radość, miłość, złość, smutek, strach, wstyd, nadzieja, zaskoczenie, stres /marzec - kwiecień/
  • Konkurs Zgadnij jaka to emocja /marzec - kwiecień/
  • Warsztaty, podczas których powstaną wielkoformatowe plakaty na temat tolerancji /maj - czerwiec/
  • Wielki finał projektu – konkurs międzyklasowy /czerwiec/


Kronika projektu

Komunikacja
Przez cały wrzesień i październik towarzyszyło nam hasło „komunikacja interpersonalna”. Uczniowie klas IV - VI mieli okazję dowiedzieć się więcej o komunikacji jako procesie wymiany informacji między ludźmi podczas lekcji wychowawczych. Na tablicy projektu "Między nami człowieczkami" (obok gabinetu pedagoga i psychologa) powstała gazetka o słowach. Pojawiły się na niej dwa metaforyczne teksty o słowach: "tych, które tną jak miecz" oraz "tych, które leczą rany" - wzbudziły one zainteresowanie uczniów i zmusiły do refleksji nad tym, jak ważne jest to co mówimy.
W komunikacji międzyludzkiej, prócz słów, ogromne znaczenie ma także sfera pozawerbalna, czyli mowa naszego ciała. Uczniowie mają możliwość zapoznać się z tym zagadnieniem na szkolnej platformie edukacyjnej, na której znajduje się prezentacja multimedialna. Znajduje się tam również mini test sprawdzający wiedzę uczniów na temat niewerbalnej formy porozumiewania się.

Życzliwość
Listopad i grudzień upłynął w naszej szkole w atmosferze życzliwości. Inspiracją do wyboru tej tematyki kolejnego etapu projektu "Między nami człowieczkami" był Międzynarodowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. To ogólnoświatowe święto uchwalono w roku 1973 w Stanach Zjednoczonych, jako wezwanie do pokoju w odpowiedzi na wojnę Jom Kippur między Izraelem a Egiptem. Do dziś 21 listopada funkcjonuje jako dzień pod nazwą "World Hello Day" (z ang. Światowy Dzień Pozdrowień). Zwyczaj podchwyciły inne kraje - dziś uroczystość obchodzona jest w 180 krajach i stanowi idealną okazję, aby zademonstrować chęć pokoju między ludźmi i narodami. Polska dołączyła do grona państw obchodzących ten szczególny dzień w roku 2006, a tradycję tę zapoczątkowało miasto Wrocław. Co roku jednak przybywa miast, które z tej okazji organizują przeróżne festyny, koncerty, czy akcje charytatywne. Ideą przewodnią święta jest promowanie życzliwości w relacjach międzyludzkich i zachęta do czynienia dobra.
Dnia 21 listopada, podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień, uczniowie klasy 2a rozwiesili na korytarzach całej szkoły ręcznie napisane karteczki z wierszykami zachęcającymi całą społeczność szkolną do uśmiechu i miłych słów. Oto te wierszyki:

Droga Koleżanko, miły Kolego,
powiedz drugiemu co miłego.


Zacznij dzień od tego, żeby powiedzieć coś miłego.

Miły uśmiech, wesoła mina,
to życzliwości witamina.



Samorząd Uczniowski rozdawał w tym dniu wszystkim uczniom naklejki - "przypominajki" z logiem Dnia Życzliwości.


O życzliwości nie zapomnieliśmy jednak po jednym dniu! Na początku grudnia, w okresie przedświątecznym, uczniowie zrealizowali kolejne zadania. Każda klasa odbyła lekcje wychowawcze dotyczące życzliwości, a następnie – na podstawie ankiety – wybrała najżyczliwszych przedstawicieli swojej klasy: Króla i Królową Życzliwości. Na uroczystym apelu wszyscy Monarchowie zostali oficjalnie przedstawieni całej społeczności szkolnej, a także otrzymali pamiątkowe portrety wykonane przez uczniów klasy 5a. Pamiątkowe zdjęcie pierwszego pokolenia Monarchów Życzliwości zawisło na ścianie i zapoczątkowało galerię, którą chcemy co roku powiększać!

Ponadto Samorząd Szkolny przygotował "Choinkę Życzliwości" (galeria zdjęć). Wielkie drzewo zostało powieszone na tablicy samorządu, a każda klasa przypinała na nim kolorowe bańki z życzeniami dla innej klasy. Wszyscy z ogromnym zainteresowaniem czytali te życzenia, i myśleli o tym jak miło jest otrzymać w prezencie parę miłych i ciepłych słów.

W szkole zorganizowano również konkurs plastyczny na logo życzliwości. W technice wylepianki z plasteliny powstały piękne loga, które można podziwiać na wystawie pokonkursowej na korytarzu I piętra (galeria zdjęć).

Okazją do celebrowania życzliwości były także liczne akcje charytatywne organizowane w naszej szkole. Uczniowie dzielili się z innymi, potrzebującymi ludźmi oraz zwierzętami podczas akcji: Góra Grosza, Wózek za Nakrętki, Gwiazdka dla Zwierzaków, Szlachetna Paczka, kwesta na rzecz fundacji Pomóż i Ty! oraz świąteczny kiermasz świetlicowy, z którego dochód przeznaczono na wsparcie dziecięcego hospicjum.

Dzięki tym wszystkim działaniom na zawsze zapamiętamy jak dobrze jest być życzliwym dla drugiego człowieka i jak wielką radość to za sobą niesie, bo - jak pisała Johann Wolfgang Goethe: ...żyjemy naprawdę tylko wtedy, kiedy dzielimy się z ludźmi życzliwością... .

Współpraca
"Razem znaczy lepiej" – to hasło towarzyszyło uczniom naszej szkoły w styczniu i lutym w ramach realizacji projektu "Między nami człowieczkami". Wszyscy uczniowie z klas IV – VI mieli okazję przekonać się na własnej skórze, że pracując razem dla osiągnięcia jakiegoś celu idzie nam to sprawniej, a efekty są lepsze niż te osiągnięte w pojedynkę. Poza tym dowiedzieli się jak wspaniale jest dzielić radość sukcesu z koleżankami i kolegami.

Specjalny projekt przygotowała klasa IV b. W dniach 8 i 15 lutego br. uczniowie, podzielni na grupy, mieli za zadanie przygotować scenki przedstawiające sytuacje społeczne wymagające dobrej współpracy:
- w życiu klasowym
- w sporcie
- w rodzinie
Następnie, jako grupa, musieli za pomocą własnych ciał ułożyć napis RAZEM. Wszystkie zadania wykonywane przez uczniów zostały sfotografowane, a zdjęcia posłużyły im do przygotowania gazetki o współdziałaniu. Gazetkę można podziwiać na korytarzu I piętra.
zobacz galerię zdjęć



Odbył się też konkurs literacki.



Uczniowie, za pomocą opowiadania, wiersza, bajki czy też innej formy literackiej, mieli dowieść, że "razem znaczy lepiej".


Oto lista zwycięzców:

KLASA IV A

I miejsce:
Mateusz Lorenc
Wiktoria Radwan
Aleksandra Tłuszcz
Aleksandra Wajs

II miejsce:
Mateusz Kubasiewicz
Anna Stronias
Aleksandra Boryczka

III miejsce:
Antoni Skoczypiec
Julia Godula
Julia Romanowicz
Martyna Grzegorek
KLASA IV B

I miejsce:
Piotr Walczak

II miejsce:
Jakub Zając

III miejsce:
Mariusz Doniec
Karolina Szostak
Wiktoria Szostak
Daria Kosmal
KLASA IV C

I miejsce:
Natalia Zabdyr
Franciszek Fiema

II miejsce:
Oliwia Lipiarz
Gabriela Mikuli

III miejsce:
Joanna Kitlińska
Bartosz Janecki
KLASA V A

I miejsce:
Zuzanna Michalec
Maciej Ratka
Aleksandra Sawik
Wiktoria Szczelina

II miejsce:
Anna Piotrowicz - Kowalska
Magdalena Grodecka
Konrad Kosałka
Zuzanna Goraj

III miejsce:
Jakub Juszczak
Mikołaj Pancerz
Miłosz wiątek
Marta Szymanek
KLASA V B

I miejsce:
Aleksandra Dziadzio
Karolina Torba
Wiktor Filo

II miejsce:
Jennifer Schmidt
Jakub Janik
Jakub Spruch

III miejsce:
Rafał Urbanik
Aleksandra Powroźnik
Katarzyna Wędzony
Jakub Grzybowski

KLASA V C

I miejsce:
Michał Dyrda

II miejsce:
Paweł Jusięga

III miejsce:
Gabriela Bebak
Małgorzata Gałczyńska
KLASA VI A

I miejsce:
Zuzanna Cyunel
Michał Bujas
Katarzyna Kruk

II miejsce:
Michał Michalcewicz
Agata Marcinkowska
Dominika Uliszak

III miejsce:
Wojciech Szewczyk
Tomasz Banaś
KLASA VI B

I miejsce:
Łukasz Mayer

II miejsce:
Szymon Wojnarowicz
Zuzanna Trzcińska

III miejsce:
Dominika Siwiec
Tomasz Tokarczyk
KLASA VI C

I miejsce:
Aleksandra Banaś

II miejsce:
Linda Aleksanian
Jakub Szmalec

III miejsce:
Maja Czółno
Kornelia Stój
Julia Dąbrowa - Depta
Emocje
Emocje są bardzo ważnym elementem ludzkiego życia - samym intelektem i chłodną kalkulacją nie opowiemy całej prawdy o człowieku. Dlatego, w marcu i kwietniu, w ramach szkolnego projektu "Między nami człowieczkami", uczniowie mieli okazję zapoznać się z tematyką emocji. Każda klasa otrzymała za zadanie stworzyć gazetkę ścienną o jednej, wylosowanej wcześniej emocji. I tak poszczególne klasy zilustrowały nam:

klasa 4a - radość
klasa 4b - miłość
klasa 4c - złość
klasa 5a - smutek
klasa 5b - strach
klasa 5c - wstyd
klasa 6a - nadzieja
klasa 6b - zaskoczenie
klasa 6c - stres

Na korytarzu I piętra powstała galeria emocji, która wzbudziła niemałe zainteresowanie całej społeczności szkolnej. Galeria zdjęć
Ponadto pedagog i psycholog szkolny przygotowały mini – konkurs o emocjach. Zadanie uczniów polegało na nazwaniu emocji wyrażanych przez postacie na zdjęciach. Ale po lekcjach wychowawczych w klasach, na których uczniowie dowiedzieli się wiele o różnych emocjach, to zadanie okazało się łatwe!!!





© 2013 Wszelkie prawa zastrzeżone Szkoła Podstawowa nr 95 w Krakowie, ul. Wileńska 9, 31-413 Kraków